Elfogadóbb diákok – A szabálytisztelet helyreállítása – óravázlat
Cél: A tanulók megértik, hogy a szabályok nem ellenük vannak, hanem értük és másokért is.
A téma feldolgozásának ideje: 1-2 foglalkozás. Ha 2, akkor a 2. foglalkozás elején röviden foglald össze, hogy mi történt az elő foglalkozáson!
A lépések működésének megértéséhez és helyes használatához szükség van arra, hogy elolvasd a Lényeges tudnivalók fejezetet is, ezért ezt az óravázlatot csak akkor használd, amikor ezen a következő alfejezeten is túl leszel.
Lépések
- Ki tud mondani egy olyan helyzetet, amikor egy felnőtt nem tartott be egy szabályt?
- Ki látott olyat, amikor egy felnőtt betartott egy szabályt? (Utána ismét 1. lépés.)
(1. és 2. lépésben felnőtt környezetre vonatkoztatva kérdezed a diákokat, felváltva addig, amíg mindkettő jól nem megy.) - Ki tud mondani egy olyan helyzetet, amikor egy gyerek nem tartott be egy szabályt?
(Sok válasz, amíg jól nem megy.) - Ki látott már olyat, amikor egy gyerek betartott egy szabályt?
(Sok válasz, amíg jól nem megy.) - Mondj egy szabályt, ami segít neked!
(Addig csináljuk, amíg végül minden gyereknek mondott már erre egy jó választ, vagy legalább egyet tud érteni pár jó válasszal.) - Kérdezd meg, hogy kikért vannak a szabályok?
Nem biztos, hogy lesz aki erre válaszul konkrétan elmondja azt, ami a foglalkozás céljában szerepel. Ha viszont minden ponton sikerrel vettétek eddig az akadályt, akkor felteheted azt a kérdést, hogy „Értünk is vannak vagy csak másokért?” - Feltételes: Ha még maradt időd a foglalkozásból, akkor beszélgess velük arról, hogy mikor érzi úgy, valaki, hogy egy szabály ellene van?
A foglalkozás végén megkérheted őket, hogy tegye fel a kezét az, aki úgy érzi, most könnyebb betartania a szabályokat. 40% feletti eredménynél jó, 50% felettinél egészen sikeresnek tekinthető a foglalkozás, … és ez csak egyetlen egy foglalkozás volt.