Elfogadóbb diákok – A szabálytisztelet helyreállítása – óravázlat

Cél: A tanulók megértik, hogy a szabályok nem ellenük vannak, hanem értük és másokért is.

A téma feldolgozásának ideje: 1-2 foglalkozás. Ha 2, akkor a 2. foglalkozás elején röviden foglald össze, hogy mi történt az elő foglalkozáson!

A lépések működésének megértéséhez és helyes használatához szükség van arra, hogy elolvasd a Lényeges tudnivalók fejezetet is, ezért ezt az óravázlatot csak akkor használd, amikor ezen a következő alfejezeten is túl leszel.

Lépések

  1. Ki tud mondani egy olyan helyzetet, amikor egy felnőtt nem tartott be egy szabályt?
  2. Ki látott olyat, amikor egy felnőtt betartott egy szabályt? (Utána ismét 1. lépés.)
    (1. és 2. lépésben felnőtt környezetre vonatkoztatva kérdezed a diákokat, felváltva addig, amíg mindkettő jól nem megy.)
  3. Ki tud mondani egy olyan helyzetet, amikor egy gyerek nem tartott be egy szabályt?
    (Sok válasz, amíg jól nem megy.)
  4. Ki látott már olyat, amikor egy gyerek betartott egy szabályt?
    (Sok válasz, amíg jól nem megy.)
  5. Mondj egy szabályt, ami segít neked!
    (Addig csináljuk, amíg végül minden gyereknek mondott már erre egy jó választ, vagy legalább egyet tud érteni pár jó válasszal.)
  6. Kérdezd meg, hogy kikért vannak a szabályok?
    Nem biztos, hogy lesz aki erre válaszul konkrétan elmondja azt, ami a foglalkozás céljában szerepel. Ha viszont minden ponton sikerrel vettétek eddig az akadályt, akkor felteheted azt a kérdést, hogy „Értünk is vannak vagy csak másokért?”
  7. Feltételes: Ha még maradt időd a foglalkozásból, akkor beszélgess velük arról, hogy mikor érzi úgy, valaki, hogy egy szabály ellene van?

A foglalkozás végén megkérheted őket, hogy tegye fel a kezét az, aki úgy érzi, most könnyebb betartania a szabályokat. 40% feletti eredménynél jó, 50% felettinél egészen sikeresnek tekinthető a foglalkozás, … és ez csak egyetlen egy foglalkozás volt.

Ne használd ezt az óravázlatot addig, amíg nem olvastad el az ehhez kapcsolódó “Lényeges tudnivalók” alfejezetet!