Elfogadóbb diákok – Elfogadás, szabályok és etika
Az emberek közötti barátságos együttélésnek sokkal több szabálya is megtanulható lenne, mint amelyeken végigvisz a program, de amikor akárcsak ezt a néhányat alaposan átbeszéltétek, az sok gyerekben indított el gondolatokat arról, hogy mit csinálhatna másként vagy jobban. Van (volt), amiről közben beszélnek a foglalkozásokon, de ne várd, hogy mindezeknek mindenáron hangot adjanak.
Rájöhetnek olyasmire, amit utólag szégyellhetnek, hogy addig nem tudtak. Ilyen kényes téma például a tisztálkodás. Volt már olyan diáklány, aki mellett sosem ült senki, nem voltak barátai sem, mert általában nem mosakodott. Amikor találkozott a „Törődj magaddal!” szabállyal, akkor értette meg, hogy mit okoz ő másoknak. Attól fogva mosakodott, és két héten belül már volt padtársa.
Ez a példa mutatja, hogy az elfogadásnak két oldala van. Egyrészt tehetünk érte, hogy bennünket ne legyen nehéz elfogadni, másrészt nem kell elvárnunk másoktól, hogy hasonlítsanak hozzánk, hanem elfogadhatjuk, hogy mások más egyéniségek, más életkörülmények között és más gondolatvilággal.
Tarts meg egy újabb foglakozást, amin összegzitek a gyerekekkel az elfogadás jelentését, valamint az elfogadás és a szabályok közötti összefüggéseket. Ehhez nem kapsz itt óravázlatot. Tarts egy barátságos, igazán beszélgetős foglalkozást belátásod szerint vezetve, amin:
I.) Elevenítsétek fel az elfogadás szó jelentését, ami ez:
Egy másik személyhez való olyan hozzáállás, vele kapcsolatos olyan nézőpont, amelynek lényege, hogy megértőek, de legalább türelmesek vagyunk vele, nem tartunk tőle indokolatlanul nagy távolságot, nem akarjuk mindenáron megváltoztatni, annak ellenére, hogy ő egy vagy több belső vagy külső tulajdonságában, akár megjelenésében, származásában, nemben, korban, világnézetben, vallásban, állapotban, képességben, tudásban eltér tőlünk.
II.) Elemezzétek az elfogadás két irányát!
- Elfogadhatjuk, hogy mások más egyéniségek, más életkörülmények között és más gondolatvilággal. Ide tartozik az, hogy ne várjuk el, hogy mások is úgy gondolkozzanak vagy pontosan úgy éljenek, mint mi.
- Bár jogunk van saját nézőpontunkhoz, véleményünkhöz, de tehetünk érte, hogy másoknak ne legyen nehéz bennünket elfogadni. Ha valakit egy csoportban vagy egy osztályban mindenki elutasít, akkor annak érdemes átgondolnia, hogy nem ő hozza-e létre legalább részben ezt a helyzetet azzal, hogy szándékosan, másokat meghökkentő vagy megbotránkoztató módon különcködik.
III. Említsetek példákat a szabályok betartása és az elfogadás összefüggéséről!
Vetítsd ki vagy add ki diákjaidnak papíron a szabályok felsorolását.
- Kérj tőlük gyakorlatias példákat arra, hogyan fogadtathatja el magát valaki jobban másokkal, ha betartja ezek közül valamelyik konkrét szabályt.
- Kérj tőlük gyakorlatias példákat arra, hogyan fogadtathatnánk el másvalakit amiatt, hogy ő betartja ezek közül valamelyik konkrét szabályt.
Ezek a szabályok kerültek tisztázásra a programban:
Törődj magaddal!
Tiszteld és segítsd a szüleid!
Mutass jó példát!
Törekedj az igazsággal élni!
Ne árts a jó szándékú embereknek!
Óvd és tedd jobbá a környezeted!
Ne lopj!
Légy méltó a bizalomra!
Teljesítsd kötelezettségeid!
Légy szorgalmas!
Légy kompetens!
Próbálj nem tenni másokkal olyan dolgokat, amelyeket nem szeretnéd, ha ők tennének veled!
Ez egy nagyon fontos foglakozás az Iskolai Elfogadás Program végéhez közeledve. Ez a foglalkozás nem csak az elfogadást növeli, hanem a benne őszintén résztvevő diákok etikai szintjét is.