Elfogadóbb diákok – Légy kompetens! (NÉZZ!) – Óravázlat
Cél
Megtanítani a tanulóknak, hogy a legjobban úgy tehetjük meg a boldogsághoz vezető utat, ha kompetensek vagyunk, és segítünk másoknak is kompetenssé válni.
Az óra előtt
Nézd meg a DVD-n Az út a boldogsághoz című film „Légy kompetens!” című fejezetét.
Az órára is készítsd elő a DVD-t lejátszásra.
Óravázlat
A) MEGHATÁROZÁS (3 perc)
Határozd meg a „kompetens” szót a következők szerint: „Képes jól végezni azokat a dolgokat, amelyeket csinál; rátermett jártas abban, amivel foglalkozik; olyan, aki megfelel a saját tevékenysége szabta követelményeknek.” Kérj példákat a tanulóktól arra, amikor valaki kompetens.
B) MEGTEKINTÉS (3 perc)
Nézzétek meg a “Légy kompetens!” című társadalmi célú hirdetést. Beszéljék meg, hogy a filmben szereplő lány hogyan vált kompetenssé. játszd le újra a társadalmi célú hirdetést.
C) SZAVAK (5 perc)
Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását. Kövesd a következő lépéseket:
- Olvasd fel a meghatározást.
- Kérd meg a tanulókat, hogy mondják el saját szavaikkal a szó jelentését.
- Alkottass velük néhány mondatot az adott szó használatával.
- Végezzétek el ezeket a lépéseket az alábbi listán szereplő minden szóval.
humán tudományok: a társadalommal, az emberi gondolkodással és az emberi kapcsolatokkal foglalkozó tudományágak, különösen az irodalom, a filozófia, a történelem stb., szemben a természettudományokkal.
inkompetencia: kellő tudás, szakértelem vagy képesség hiánya; hozzá nem értés, a rátermettség hiánya; nagy hibák vagy baklövések elkövetésére való hajlam; ügyetlenség.
kiengesztelés: az a cselekedet, amikor valaki megpróbál a kedvében járni vagy ajándékokkal elhalmozni valakit azért, hogy az illető ne haragudjon rá, és ezáltal ne kelljen félnie a haragjától, támadásától stb.
rituális táncok: táncok rögzített és szertartásos formája, amelyet leginkább primitív társadalmak gyakorolnak vallási szokásaik részeként. Ilyen például a “vadászat előtti rituális tánc”. A rituális szó a (népszokásokkal vagy hittel kapcsolatos) tevékenységek vagy eljárások pontosan rögzített és rendezett módon történő végrehajtására utal.
természettudományok: a természet jelenségeivel foglalkozó tudományok például biológia, fizika stb.).
D) MEGTEKINTÉS (5 perc)
Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film “Légy kompetens!” című fejezetét.
E) BESZÉLGETÉS (10 perc)
Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.
- Beszélgess el a tanulókkal arról, hogy mit tanultak a filmből. Mit mutatott meg annak fontosságáról, hogy kompetensek legyünk a mai társadalomban?
- Miért van az, hogy a nagy sebességű gépek és járművek korában az ember, a családja és barátai túlélése nem kis mértékben mások általános kompetenciáján múlik?
- Hogyan fenyegeti az inkompetencia az emberek életét és jövőjét?
- Mit értünk ez alatt: „A valódi kompetencia próbája a végeredmény.” Kérjen erre példákat a tanulóktól.
- Miért kell ösztönözni a kompetencia elérését minden olyan elfoglaltságban, amely megéri a fáradságot?
F) SZAVAK (4 perc)
Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását a C) rész 1-4-es lépéseinek követésével.
félelem függönye: olyan akadályra utal, amely miatt valaki fél közvetlenül vagy alaposan ránézni valamire, illetve megérteni valamit vagy valakit.
legégbekiáltóbb: a legszörnyűbb, legfelháborítóbb.
színlelés: amikor valaki valamit tettet (úgy tesz, mintha valamilyen lenne, vagy valamilyen meghatározott dolgot cselekedne) azzal a szándékkal, hogy másokat megtévesszen.
G) MEGTEKINTÉS (8 perc)
Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film “Nézz!” című fejezetét.
H) BESZÉLGETÉS (10 perc)
Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.
- Beszélgess el a tanulókkal arról, hogy mit tanultak a filmből. Hogyan látta a festő fiatalember azt, amit látott, nem pedig azt, amit valaki mondott, hogy lát?
- Miért fontos a következő: “Azt lásd, amit látsz, és ne azt, amit valaki mond, hogy látsz.”
- Milyen példák vannak az előítéletekre, és ezek miért ellentétesek azzal, hogy „nézzünk”?
- Miért lehet jó megközelítés az, ha a másokkal való vitatkozás helyett inkább elérjük, hogy nézzenek?
I) FELADAT (12 perc)
Alkalmaztassad tanulókkal azt a szabályt, hogy „azt lásd, amit látsz, és ne azt, amit valaki mond, hogy látsz”. Kérd meg a tanulókat, hogy 5 percig nézzenek körül a teremben. Ne csináljanak semmi mást, csupán ezt: Közvetlenül nézz rá a dolgokra, az életre és más emberekre, ne valamiféle előítélet ködén, félelem függönyén vagy valaki más értelmezésén keresztül. Mondják el, hogy mit láttak, amikor alkalmazták ezt a szabályt. Vigye ki a tanulókat a teremből, és végezzék ugyanezt három percen át. Egyszerűen álljanak meg odakinn, és lássák, amit látnak. Térjenek vissza az osztályba, és mondják el a többieknek, hogy mit figyeltek meg.