Elfogadóbb diákok – Légy méltó a bizalomra! – Óravázlat
Cél
Megtanítani a tanulóknak, hogy a megbízhatóság a boldogsághoz vezető út fontos része.
Az óra előtt
Nézd meg a DVD-n Az út a boldogsághoz című film „Légy méltó a bizalomra!” című fejezetét.
Az órára is készítsd elő a DVD-t lejátszásra.
Óravázlat
A) MEGTEKINTÉS (3 perc)
Nézzétek meg a ,Légy méltó a bizalomra!” című társadalmi célú hirdetést. Kérdezd meg a tanulókat: „Mi volt számotokra a legfontosabb dolog, amit a kisfilmből tanultatok?”, „Miért volt a lány annyira biztos abban, hogy az apja időben oda fog érni?” Játszd le újra a társadalmi célú hirdetést!
B) SZAVAK (6 perc)
Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását. Kövesd a következő lépéseket:
- Olvasd fel a meghatározást.
- Kérd meg a tanulókat, hogy mondják el saját szavaikkal a szó jelentését.
- Alkottass velük néhány mondatot az adott szó használatával.
- Végezzétek el ezeket a lépéseket az alábbi szóval.
valamely dolog fő építőeleme (átvitt értelemben): olyan összetevő, amely hozzájárul valami növekedéséhez és kifejlődéséhez.
C) MEGTEKINTÉS (8 perc)
Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film „Légy méltó a bizalomra!” című fejezetét.
D) BESZÉLGETÉS (13 perc)
Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.
- Beszélgessetek el arról, hogy mit mutatott meg a film. Mi történt azokkal, akik nem tartották be adott szavukat? Hogyan oldódott meg a helyzet?
- Fejtsétek ki, hogy miért van az ember saját maga veszélyben, hacsak nem lehet biztos a környezetében lévők megbízhatóságában.
- Miért a kölcsönös bizalom az emberi kapcsolatok legszilárdabb építőköve?
- Adj és kérj példákat arra, hogy a szavatartó emberekben megbíznak és felnéznek rájuk, azokra viszont, akik nem tartják meg a szavukat, úgy tekintenek, akár a szemétre.
- Beszéljétek meg, hogy a tanulók milyen példákat láttak a saját életükben, regényekben, filmekben vagy a tévében olyan személyekre, akik méltók voltak a bizalomra. Megbízhatóságuk következtében milyen hatást váltottak ki?
E) FELADAT (20 perc)
Szervezd az osztályt kis csoportokba. Kérd meg őket, hogy a csoportjukon belül beszéljenek meg további példákat arra, amikor a következőket tapasztaltak:
- Valaki valami olyat tett, amitől megbízhatatlanná vált.
- Valaki valami olyat tett, amitől megbízható lett.
- A csoport minden tagja mondja el, hogy mit tehet azért, hogy mások jobban bízzanak benne.
Minden csoport válasszon egy tanulót a tagjai közül, aki elmond az egész osztálynak néhány példát arra, hogy miről beszéltek egymás között az 1., 2. és 3. pont keretében.