Elfogadóbb diákok – Légy méltó a bizalomra! – Óravázlat

Cél

Megtanítani a tanulóknak, hogy a megbízhatóság a boldogsághoz vezető út fontos része.

Az óra előtt

Nézd meg a DVD-n Az út a boldogsághoz című film „Légy méltó a bizalomra!” című fejezetét.
Az órára is készítsd elő a DVD-t lejátszásra.

Óravázlat

A) MEGTEKINTÉS (3 perc)

Nézzétek meg a ,Légy méltó a bizalomra!” című társadalmi célú hirdetést. Kérdezd meg a tanulókat: „Mi volt számotokra a legfontosabb dolog, amit a kisfilmből tanultatok?”, „Miért volt a lány annyira biztos abban, hogy az apja időben oda fog érni?” Játszd le újra a társadalmi célú hirdetést!

B) SZAVAK (6 perc)

Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását. Kövesd a következő lépéseket:

  1. Olvasd fel a meghatározást.
  2. Kérd meg a tanulókat, hogy mondják el saját szavaikkal a szó jelentését.
  3. Alkottass velük néhány mondatot az adott szó használatával.
  4. Végezzétek el ezeket a lépéseket az alábbi szóval.

    valamely dolog fő építőeleme (átvitt értelemben): olyan összetevő, amely hozzájárul valami növekedéséhez és kifejlődéséhez.

C) MEGTEKINTÉS (8 perc)

Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film „Légy méltó a bizalomra!” című fejezetét.

D) BESZÉLGETÉS (13 perc)

Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.

  • Beszélgessetek el arról, hogy mit mutatott meg a film. Mi történt azokkal, akik nem tartották be adott szavukat? Hogyan oldódott meg a helyzet?
  • Fejtsétek ki, hogy miért van az ember saját maga veszélyben, hacsak nem lehet biztos a környezetében lévők megbízhatóságában.
  • Miért a kölcsönös bizalom az emberi kapcsolatok legszilárdabb építőköve?
  • Adj és kérj példákat arra, hogy a szavatartó emberekben megbíznak és felnéznek rájuk, azokra viszont, akik nem tartják meg a szavukat, úgy tekintenek, akár a szemétre.
  • Beszéljétek meg, hogy a tanulók milyen példákat láttak a saját életükben, regényekben, filmekben vagy a tévében olyan személyekre, akik méltók voltak a bizalomra. Megbízhatóságuk következtében milyen hatást váltottak ki?

E) FELADAT (20 perc)

Szervezd az osztályt kis csoportokba. Kérd meg őket, hogy a csoportjukon belül beszéljenek meg további példákat arra, amikor a következőket tapasztaltak:

  1. Valaki valami olyat tett, amitől megbízhatatlanná vált.
  2. Valaki valami olyat tett, amitől megbízható lett.
  3. A csoport minden tagja mondja el, hogy mit tehet azért, hogy mások jobban bízzanak benne.

Minden csoport válasszon egy tanulót a tagjai közül, aki elmond az egész osztálynak néhány példát arra, hogy miről beszéltek egymás között az 1., 2. és 3. pont keretében.

Vége a foglalkozásnak