Elfogadóbb diákok – Légy szorgalmas! – Óravázlat
Cél
Megtanítani a tanulóknak, hogy a boldogsághoz vezető út fontos része a szorgalom, nem a tétlenség.
Az óra előtt
Nézd meg a DVD-n Az út a boldogsághoz című film „Légy szorgalmas!” című fejezetét.
Az órára is készítsd elő a DVD-t lejátszásra.
Óravázlat
A) MEGHATÁROZÁS (2 perc)
Határozza meg a szorgalmas” szót a következők szerint: Nagy erőbedobással tanuló vagy dolgozó; dolgokat tevőlegesen és eltökélten végző; a lusta, semmit el nem végző ellentéte.
B) MEGTEKINTÉS (3 perc)
Nézzétek meg a “Légy szorgalmas!” című társadalmi célú hirdetést. Kérdezd meg a tanulókat: Mi történt, amikor a fiúk elhatározták, hogy szorgalmasak lesznek? Hogyan változott meg a viselkedésük, miután kitakarították a házat? Játszd le újra a társadalmi célú hirdetést.
C) SZAVAK (8 perc)
Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását. Kövesd a következő lépéseket:
- Olvasd fel a meghatározást.
- Kérd meg a tanulókat, hogy mondják el saját szavaikkal a szó jelentését.
- Alkottass velük néhány mondatot az adott szó használatával.
- Végezzétek el ezeket a lépéseket az alábbi listán szereplő minden szóval.
alamizsna: igazságtalanul vagy megalázóan kevésnek tartott (anyagi) segítség: könyöradomány.
legendás: akiről vagy amiről legendákat (alig hihető, hősi történeteket) mesélnek.
segély: szükség vagy szegénység miatt nyújtott állami támogatás, például pénz, élelmiszer, ruha stb.
statisztika: egy számszerű tény vagy adat, mint például tavaly „15 000-en szereztek autóvezetői jogosítványt”.
szorgalmas: nagy erőbedobással tanuló vagy dolgozó; dolgokat tevőlegesen és eltökélten végző; a lusta, semmit el nem végző ellentéte.
termelés: valami elkészítésének a tevékenysége; egy olyan feladat, terv vagy tárgy befejezése, amely hasznos vagy értékes, vagy egyszerűen érdemes végezni, illetve rendelkezni vele.
D) MEGTEKINTÉS (5 perc)
Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film „Légy szorgalmas!” című fejezetét.
E) BESZÉLGETÉS (12 perc)
Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.
- Beszélgessetek el a filmben látottakról, és hogy a film hogyan mutatta meg a szorgalom értékét. Hogyan függött össze a szorgalom az érintettek boldogságával?
- Miért nehéz kijönni a tétlen emberekkel?
- Beszéljétek meg. hogy a morált miért röpíti óriási magasságokba a jól végzett munka.
- A legmaradandóbb nyereség miért abból a munkából fakad, amely valódi termeléshez vezet? Milyen példákat tudnak erre?
- Kérj a tanulóktól néhány példát a kézzelfogható termelésre, és mondasd velük, hogy mit gondolnak, mi köze ezeknek a boldogsághoz.
F) FELADAT (15 perc)
Oszd fel az osztályt négyfős csoportokra. Add ki minden csoport minden tanulójának a következő megoldandó feladatot: Téged választottak meg a város polgármesterévé. Azzal a helyzettel kell szembenézned, hogy sok a munkanélküli és az olyan fiatal, akinek nincs hová mennie iskola után, és akik céltalanok és unottak. Ki kell dolgoznod egy tervet, amellyel el lehet kezdeni a helyzet kezelését. Az út a boldogsághoz könyvből tanultak felhasználásával mit javasolnál? Vázlatosan fogalmazd meg az ötleteid, majd mutasd be őket a csoportnak. Ezután minden csoport válasszon egy képviselőt, aki az egész osztállyal megosztja a csoportja ötleteit.