Elfogadóbb diákok – Óvd és tedd jobbá a környezeted! – Óravázlat

Cél

Megtanítani a tanulóknak, hogy a környezet megóvása és jobbá tétele kulcsfontosságú a boldogsághoz vezető úthoz, és e nélkül egyáltalán nem lesz út, amelyen haladhatnánk.

Az óra előtt

Nézd meg a DVD-n Az út a boldogsághoz című film „Óvd és tedd jobbá a környezeted!” című fejezetét.
Az órára is készítsd elő a DVD-t lejátszásra.

Óravázlat

A) MEGTEKINTÉS (3 perc)

Nézzétek meg az „Óvd és tedd jobbá a környezeted!” című társadalmi célú hirdetést. Kérdezd meg a tanulókat: „Mi volt a kisfilm üzenete?” „Mire ösztönzött, mit kellene tenni mindannyiunknak?” Kérd meg őket, hogy mondják el, mit gondolnak és mi a véleményük. Játssza le újra a társadalmi célú hirdetést.

B) SZAVAK (5 perc)

Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását. Kövesd a következő lépéseket:

  1. Olvasd fel a meghatározást.
  2. Kérd meg a tanulókat, hogy mondják el saját szavaikkal a szó jelentését.
  3. Alkottass velük néhány mondatot az adott szó használatával.
  4. Végezzétek el ezeket a lépéseket az alábbi listán szereplő minden szóval.

    barbár: kulturálatlan, nem kifinomult, műveletlen (társadalom, személy). Olyan személyt is jelent, aki érzéketlen, kegyetlen, és inkább hasonlít állathoz, mint emberi lényhez.
    degradált: jóval a civilizált élet és viselkedés normális szintje alá süllyedt.
    irreális: valószerűtlen; a valóságot, az adott képességeket, körülményeket vagy lehetőségeket figyelmen kívül hagyó.
    morál: egy egyén vagy csoport szellemi és érzelmi beállítottsága; a jó közérzet; hajlandóság arra, hogy kitartsunk; a közös cél érzése.
    óv: megakadályozza, hogy kárt tegyenek benne; véd.
    önbecsülés: olyan állapot vagy tulajdonság, amikor az illető tisztában van azzal, hogy ő mit ér.
    vandalizmus: köz- vagy magántulajdon, különösen valami szép vagy művészi dolog szándékos és rosszindulatú szétrombolása.

C) MEGTEKINTÉS (8 perc)

Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film „Óvd és tedd jobbá a környezeted!” 12-1. „Légy jó megjelenésű!” című fejezetét.

D) BESZÉLGETÉS (5 perc)

Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.

  • Kérdezd meg a tanulóktól, hogy mit tanultak a filmből. Milyen előnnyel járt a filmben látott ember számára, hogy kitakarított és rendbe hozta a külsejét?
  • Miért fontos a jó megjelenés? Hogyan hat az ember megjelenése az őt körülvevőkre?
  • Ha valakinek nem jó a megjelenése, hogyan lehet ezen javítani?

E) SZAVAK (2 perc)

Tisztázzátok a vandalizmus szót. Határozd meg nekik a következők szerint: „Köz- vagy magántulajdon, különösen valami szép vagy művészi dolog szándékos és rosszindulatú szétrombolása.” Kérj tőlük példákat, hogy a szó jelentése világossá váljon a számukra.

F) MEGTEKINTÉS (8 perc)

Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film „Óvd és tedd jobbá a környezeted!” 12-2., „Viseld gondját saját területednek!” című fejezetét.

G) BESZÉLGETÉS (5 perc)

Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.

  • Kérdezd meg a tanulókat, hogy mit tanultak a filmből. Mi történik, ha valaki nem viseli gondját a saját területének, ahogyan azt a filmben láthatták?
  • Miért része a saját területünk rendben tartása a boldogsághoz vezető útnak?
  • Mit tehetünk ennek érdekében?
  • Beszéljétek meg, hogy miért van az, hogy azok az emberek, akik úgy érzik, hogy nem igazán tartoznak oda, és nem igazán birtokolják a dolgaikat, képtelenné válnak arra, hogy a saját dolgaiknak és területüknek gondját viseljék. Milyen példákat tudnak erre? Hogyan lehetne ezt kezelni?

H) SZAVAK (4 perc)

A fenti B lépés 1-4. pontjait követve tisztázzátok a következő szavakat:

irányelvek: a tevékenységeket irányító alapelvek, tervek vagy cselekvési folyamatok.
kénsav: rendkívül maró hatású, olajos folyadék, amelyet akkumulátorokban (folyadék és fémek kölcsönhatása által elektromos energiát termelő áramforrás), valamint sok más termék, például robbanóanyagok, mosószerek, festékek, vegyszerek stb. gyártásánál használnak. A szén (amelyet sok gyárban használnak) elégetése kénsavpárát juttat a levegőbe, ettől az eső savas esővé válik, és károkat okoz a növényekben és a halakban, kimarja a fémeket, illetve rongálja a köveket és más építőanyagokat.
űrszondák: személyzet nélküli űrhajók, amelyeket azzal a céllal készítettek, hogy felfedezzék a világűrt, és adatokat küldjenek vissza a Földre.

I) MEGTEKINTÉS (10 perc)

Nézzék meg Az út a boldogsághoz film „Óvd és tedd jobbá a környezeted!” 12-3. „Segíts gondját viselni a bolygónak!” című fejezetét.

J) BESZÉLGETÉS (5 perc)

  • Tudd meg a tanulóktól, hogy mit tanultak a filmből. Beszélgessenek el arról, hogy a film szerint mit tehet az ember azért, hogy segítsen gondját viselni a bolygónak.
  • Beszéljétek meg, hogy miért van az, hogy ami a világ másik felén történik, kihathat a saját otthonunkban történő dolgokra.
  • Miért kellene érdekelnie az embert annak, hogy mi történik a környezettel? A tanulók milyen környezeti problémákat tudnak megnevezni?
  • Milyen összefüggés van a bolygó gondozása és a boldogsághoz vezető út között?
  • Hogyan segíthet az egyén gondot viselni a bolygóra? Mit jelent ez? Kérj tőlük az életből vett, valós példákat.

K) FOGALMAZÁS (5 perc)

Írass a tanulókkal egy fogalmazást a következő megállapításról: „Az Ember képessé vált a bolygó megsemmisítésére. Fel kell juttatni arra a szintre, hogy képes legyen megmenteni, és ennek érdekében cselekedni is kezd.”

L) FOGLALKOZÁSON KÍVÜLI FELADAT

Kérd meg a tanulókat, hogy válasszanak valakit az iskolában, otthon vagy másutt, akinek a foglalkozás után segíthetnek jobb megjelenésűvé válni a következők alkalmazásával:

„Ösztönözd a körülötted élőket is a jó megjelenésre azzal, hogy megdicséred őket, amikor jól néznek ki; ha pedig nem néznek ki jól, akkor finoman segíts nekik a problémáik megoldásában. Ez mind az önbecsülésüket, mind a moráljukat javíthatja.”

Írass velük egy rövid beszámolót arról, hogy mit tettek, és mi lett az eredménye.

M) TOVÁBBI KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG

Add ki a tanulóknak, hogy nézzenek utána, hogy a környékükön milyen kezdeményezések történnek a környezet megóvására és jobbá tételére. Készíttess velük egy összefoglalót az ilyen projektek és szervezetek céljairól, tevékenységeiről és elért eredményeiről. Ezután kérd meg őket, hogy mutassák be a kutatási munkájuk eredményét az osztálynak.

N) ISKOLÁN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉG

Készíttess a tanulóiddal egy tervet a környék egyik területének megtisztítására. Szerveztesse meg velük az eseményt, és ennek során vegyék fel a kapcsolatot a helyi ifjúsági vagy közösségi csoportokkal, hogy segítsenek nekik, és együttműködjenek velük. Segítsen nekik a szükséges felszerelések és eszközök összegyűjtésében, amelyeket a helyi üzletektől, nonprofit Szervezetektől vagy csoportoktól adományként is beszerezhetnek. Tartsák meg a takarítást. A takarítás előtt és után feltétlenül készíttessen a tanulókkal fényképeket a területről, majd helyeztesse ki ezeket, hogy látható legyen a munkájuk eredménye.

Vége a foglalkozásnak