Elfogadóbb diákok – Szkeptikus diákok / I. Sikertelenség
Szinte senki sincsen, aki ne élt volna meg olyat, amit a maga sikereként értékelt volna. Amikor valaki sikertelennek érzi magát, ezt általában nem azért teszi, mert ő mindig sikertelen, hanem azért, mert nem kapott megfelelő elismerést a sikeréért másoktól.
Lépések
- Kérd meg, hogy mondjon neked egy olyan alkalmat, amikor sikeres volt valamiben! Ha negatív eseményről kezd el úgy beszélni, hogy abban ő sikeres volt, például rongált valamit vagy átvert valakit, akkor kérd meg, hogy olyan alkalomra gondoljon, és arról beszéljen, amikor úgy volt sikeres, hogy azzal nem ártott másnak. (Megjegyzés: A sportbeli győzelem nem jelenti azt, hogy ártott azoknak, akiket szabályosan legyőzött.)
- Azután, hogy elmondta miben volt sikeres, nyugtázd a sikerét odaillő szavakkal.
- Utána kérdezd meg, hogy megdicsérték-e akkoriban ezért.
A) Ha igen, akkor kérdezd meg, hogy elégedett volt-e azzal a dicsérettel vagy valami hiányzott belőle. Ha azt mondja, hogy hiányzott valami, akkor kérdezd meg, hogy miért nem érezte teljesnek az dicséretet. Amikor elmondta, akkor nyugtázd számára, hogy valóban, úgy lett volna teljesebb az elismerés, ahogyan mondta.
B) Ha nem dicsérték meg akkoriban, akkor fejezd ki a sajnálkozásodat amiatt, hogy akkoriban nem dicsérték meg emiatt, pedig megérdemelte volna. (Ha azért nem dicsérték meg, mert nem is tudtak a sikeréről, akkor kérd meg, hogy amikor legközelebb büszke lesz valamire, akkor nyugodtan mondja el valakinek, akiben megbízik, mert akkor legalább az a valaki tud majd a sikeréről és valószínűleg megdicséri majd. Tedd hozzá, hogy még ha nem is a dicséretre hajtunk, de azért mindenkinek jól esik pár elismerő szó.) - Menj vissza az első lépésre, és ismét kérj tőle egy olyan eseményt, amikor sikeres volt valamiben. Ezt addig tedd, amíg fel nem derül kissé, vagy el nem unja azt, hogy ilyen alkalmakat kérdezel tőle. A legjobb befejezés, ha jobb kedve lesz és elmond neked valamit, amire rájött vagy amiben változott a nézőpontja, hozzáállása.
- Mondd el neki, hogy a felnőttek és a gyerekek is jobban tennék, ha meg tudnák dicsérni a másikat, amikor valaki sikeres volt valamiben, mert akkor sokkal jobban éreznék magukat.
- Kérd még meg, hogy mondjon egy példát arra, amikor ő megdicsérhetné egy osztálytársát, és mondjon egy mondatot a példa kedvéért, hogyan dicsérné meg őt! (Ez lehet egy kitalált szituáció, nem muszáj ténylegesen megtörténtnek lennie.)
Ha a válasza azt mutatta, hogy érti, mint jelent megdicsérni, akkor végeztetek „az első ok”, a sikertelenség enyhítésével.