Elfogadóbb diákok – Törekedj az igazsággal éni! – Óravázlat

Cél

Megtanítani a tanulóknak, hogy “a boldogsághoz vezető út az igazsághoz vezető út mentén halad”.

Az óra előtt

Nézd meg a DVD-n Az út a boldogsághoz című film „Törekedj az igazsággal élni!” című fejezetét.
Az órára is készítsd elő a DVD-t lejátszásra.

Óravázlat

A) MEGHATÁROZÁS (3 perc)

Kérdezd meg a tanulókat, hogy mit jelent az „igazság” szó. Határozd meg nekik a következők szerint: „Az, ami megegyezik a tényekkel és a megfigyelésekkel; az összes tény és adat átnézése eredményeképpen
keletkező logikus válaszok; vágy, tekintély vagy előítélet által nem befolyásolt, bizonyítékon alapuló következtetés; elkerülhetetlen tény, tekintet nélkül arra, hogy hogyan jutottunk el hozzá.” Kérj tőlük példákat, és dolgozzák ki saját maguknak, hogy hogyan állapítanák meg valamiről, hogy igaz-e.

B) MEGTEKINTÉS (3 perc)

Játszd le a „Törekedj az igazsággal élni!” című társadalmi célú hirdetést. Beszéljék meg, hogy mi történt a filmben, és miért. Kérj tőlük néhány példát arra, hogy hogyan árthat, ha valaki hazugságokat mond. Játszd le újra a társadalmi célú hirdetést.

C) SZAVAK (10 perc)

Tisztázzátok a következő szavak és kifejezések mindegyikének meghatározását. Kövesd a következő lépéseket:

  1. Olvasd fel a meghatározást.
  2. Kérd meg a tanulókat, hogy mondják el saját szavaikkal a szó jelentését.
  3. Alkottass velük néhány mondatot az adott szó használatával.
  4. Végezzétek el ezeket a lépéseket az alábbi listán szereplő minden szóval.

    esküszik: egy állítás igazságát esküvel erősíti. Az eskü egy vallomás bizonyítékaként elfogadott ünnepélyes megerősítés.
    hamis tanúzás: szándékosan valótlan, félrevezető vagy hiányos adatok állítása eskü alatt egy bíróság előtt.
    hazugságok: hamis kijelentések vagy információk, amelyeket szándékosan igaznak állítanak be; valótlanság: bármi, amit arra szántak, hogy félrevezessen, vagy hamis benyomást keltsen.
    igazság: az, ami megegyezik a tényekkel és a megfigyelésekkel; az összes tény és adat átnézése eredményeképpen keletkező logikus válaszok; vágy, tekintély vagy előítélet által nem befolyásolt, bizonyítékon alapuló következtetés; elkerülhetetlen tény, tekintet nélkül arra, hogy hogyan jutottunk el hozzá.
    káosz: zűrzavar, rendezetlen állapot.
    saját malmukra hajtják a vizet: saját érdekeiket, céljaikat segítik elő (mások kárára).
    tanúskodik: a bíróság előtt eskü alatt elmondja, amit egy bizonyos dologgal kapcsolatban tud.

D) MEGTEKINTÉS (5 perc)

Nézzétek meg Az út a boldogsághoz film „Törekedj az igazsággal élni!” című 7. fejezetét.

E) BESZÉLGETÉS (10 perc)

Beszéljétek meg, hogy mit láttak a filmben, és kérj a tanulóktól saját példákat a látottakra.

  • Kérdezd meg a tanulókat, hogy mit tanultak a filmből. Hogyan mutatta meg a
  • film, hogy „csak akkor tudjuk megoldani a létezés problémáit, ha igaz adatokkal rendelkezünk”?
  • Kérj a tanulóktól saját példákat a következőkre: „A magad módján gondold át a dolgokat, és fogadd el azt, ami a számodra igaz, a többit pedig vesd el. Nincs boldogtalanabb annál az embernél, aki hazugságok káoszában próbál élni.”
  • Mit jelent a hamis adat kifejezés? Hogyan okozhatják a hamis adatok ostoba hibák elkövetését? Kérj erre példákat.
  • Mit jelent a következő megállapítás: Csak akkor tudjuk megoldani a létezés
  • problémáit, ha igaz adatokkal rendelkezünk.”
  • Hogyan alkalmazhatjuk a következőket: ,,Az igaz, ami számodra igaz. Senkinek nincs joga hozzá, hogy adatokat erőltessen rád, és utasítson, hogy hidd el őket, különben megjárod. Ha számodra az adat nem igaz, akkor nem igaz.” Kérj példákat a tanulóktól arra, hogy az iskolában és otthon hogyan állapítják meg maguknak valamiról, hogy igaz-e.
  • Fejtsék ki, hogy mi az oka ennek: „Az ártalmas hazugságok a félelem, a rosszindulat és az irigység termékei.”
  • Mit jelent a „hamis tanúzás” kifejezés? Mondjon erre példákat a történelemből vagy a jelenkor eseményei közül.

F) FELADAT (13 perc)

Olvastass a tanulókkal újság- és magazincikkeket, és jegyeztesse le velük, hogy mit éreznek bennük igaznak vagy hamisnak. Szerepelnek a cikkekben hamis adatok? Kérjen a tanulóktól példákat arra, hogy mit találtak.

G) FOGALMAZÁS (6 perc)

Írass a tanulókkal egy fogalmazást arról, hogy, „a boldogsághoz vezető út az igazsághoz vezető út mentén halad”.

Vége a foglalkozásnak