Második Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia 2019. a Virágozz és Prosperálj Alapítvány szervezésében
Pedagógus Konferencia,  Virágozz és Prorperálj Alapítvány

II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia 2019.

Összefoglaló a II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferenciáról – Budapest, 2019. november 16. és 23.

2019-ben gimnazistákat távolítottak el iskolájukból, mert amint azt videón egy ország láthatta, tanáruk ellen agresszíven léptek fel órán. Egyre durvább az iskolai viselkedés, és sokkal gyakoribb a diákok közötti agresszív megnyilvánulás. Ezért az iskolai agresszió csökkentésének szándékával találkozott 99 iskolából 250 pedagógus a II. Országos Iskolai Agresszió Kezelési Konferencián.

Szlovákiából és Erdélyből is érkeztek tanárok, tanítók és óvoda pedagógusok, ami nem csoda, hiszen az iskolai agresszió növekedése nem speciális magyar jelenség.

Az konferencia két fő téma köré csoportosult. Délelőtt az iskolai agresszió egyéni oldalának csökkentéséről és az agresszió csoport szintű megelőzésének technikáiról, míg délután a szülő-gyerek-pedagógus háromszög helyreállításáról volt szó.

Dr. Fábián Mária neurológust kérték fel arra, hogy még a program elején válassza külön az iskolai agresszivitás okai közül azokat, melyen nem igényelnek nevelési megoldásokat, hiszen testi eredetűek. A doktornő kitért arra, hogy a éhes, alultáplált, kialvatlan gyerek szintén mutathat agresszív jelenségeket. Mint említette, ezek könnyen megszüntethetők, ha a pedagógusok el tudják érni a szülőknél, hogy gondoskodjanak gyerekeik megfelelő alvásmennyiségéről, és arról, hogy evés után érkezzenek iskolába.

Dr. Fábián Mária neurológus a II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencián 2019-ben a Virágozz és Prosperálj Alapítvány szervezésében
Dr. Fábián Mária neurológus a II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencián

A testi okok kizárásával eljut a pedagógus oda, hogy valóban nevelési, oktatási megoldásokkal vehesse elejét az agresszió terjedésének. A résztvevő tanítók, tanárok és óvodapedagógusok kaptak egy „térképet” az agresszív gyerek viselkedés mintájának megváltoztatásához. Ez a technika segít helyreállítani az agresszív gyerek önbecsülését, ami komoly kárt szenvedett azáltal, hogy az agresszív gyerek addig két dologra képtelen volt: (1) „Nem tud szabályosan győzni”, és (2) „Nem tud méltósággal veszíteni.

Az agresszív viselkedés nem csak diákokat sújtja. Rengeteg lelki és fizikai fájdalmat okoz gyerekeknek, tanároknak és szülőknek egyaránt. Ezért a konferenciára két olyan szülőt is meghívtak, akik maguk nem tanárok. Ők elmondták, hogy mi az, amit szülők, és szülői munkaközösségek oldaláról hiányolnak a pedagógus-szülő, az iskola-szülő kapcsolattartásból.

A téma sűrűségét enyhítendő egy angliai magyar, Bakos Edit főiskolai kormányzó mutatta be, hogyan működik az iskolarendszer Angliában. Minden érdeklődőt meglepett az, hogy mennyire eltérő, és milyen könnyed szisztémában követi végig az az oktatási rendszer a felnövekvő gyerekek, fiatalok életét.

A résztvevők ismerkedtek az agresszív viselkedés alapját jelentő motivációról. Kaptak egy felsorolást az agresszív viselkedés mögötti hiányzó tényezőkről, melynek minden agresszív gyerek hátterére jellemzőek. Hallhattak arról is, hogy a megoldás felé vezető úton milyen alapvető fontosságú az, hogy az agresszív gyerek képtelen két dologra: tisztességesen győzni, és méltósággal veszíteni.

Ezután Novák Ferenc iskolai agresszió kezelési specialista adott egy felsorolást az agresszív viselkedés mögötti hiányzó tényezőkről, melynek minden agresszív gyerek hátterére jellemzőek, majd két technikát ismertetett. Az első egy humánus megoldás annak érdekében, hogy az agresszív diák megszerezzen két képességet, melyek közül az egyik „szabályosan győzni”, a másik „méltósággal veszíteni”. A technikák végeredménye egy olyan gyerek, aki visszanyerte önbecsülését, s így már nem kell tisztességtelen eszközökhöz folyamodnia.

Novák Ferenc tanár, iskolai agresszió kezelési szakértő a II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencián
Novák Ferenc tanár, iskolai agresszió kezelési szakértő

Az előadó arra biztatta kollégáit, hogy ezzel vagy más technikával előbb „mentsék meg” a leginkább agresszív gyereket az osztályukban, mert azzal az egész közösség is nyer. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a gyerekek törekszenek a jóra, s ez az állapotuk helyreállítható, csak gyakorlatias technikák szükségesek hozzá. Az előadás azzal folytatódott, hogyan állítható helyre egy csoportban vagy osztályban az, hogy tiszteljék a szabályokat.

Amint a specialista ismertette, a szabályok tiszteletének helyreállítása azért fontos, mert a közösségen belüli békés egymás mellett élésének az az alapja, hogy betartják a mindenkire vonatkozó szabályokat. A szabályokat azonban ismerni és érteni is kellene, ha viszont eleve nincsen már szabálytisztelet, akkor felesleges konkrét szabályokat tanítani, mert hiányzik azok betartásának alapja. A szabálytisztelet helyreállításának 7 lépéses technikája lehetővé teszi, hogy alkalmazása után a közösség a saját szabályait biztos alapra építhesse.

A Virágozz és Prosperálj Alapítvány által szervezett pedagógus konferencia második fő célja a tanár-szülő kapcsolatok helyreállítása volt, mert egy jól működő „szülő-gyerek-pedagógus háromszög” esetén nem csak az agresszív viselkedés csökkenthető, hanem az oktatás általában is hatékonyabb lesz. A tanárok valóban túlterheltek, mégis szinte egyedül a pedagógus képes arra, hogy elkezdje feloldani a szinte általános egymásra mutogatást, ami szülők és pedagógusok között sok helyen kialakult.

II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia 2019. a Virágozz és Prosperálj Alapítvány szervezésében
II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia – Virágozz és Prosperálj Alapítvány

A pedagógus konferencia egyik vendég előadója Mánya Krisztina, egy százhalombattai iskola szülői munkaközösségét képviselve arra kérte a pedagógusokat, hogy általában adjanak több, alaposabb és érthetőbb információt a szülőknek, és ne tételezzék fel, hogy rövid üzenetekből megértik a lényeget. A másik irányra, tehát arra is adott néhány pozitív példát arra, hogyan próbálják meg ők, mint szülők elismerni a tanárok munkáját.

Bár a PR fogalma távol áll az iskoláktól, ezúttal a pedagógusok azzal is megismerkedtek, hogy nem elég jó munkát végezni, hanem azt ismertté is kell tenni. Nem kell sok időt arra áldozni, hogy különböző internetes csatornákon tájékoztassák a szülőket az iskola sikereiről, örömeiről, hétköznapjairól is. Mivel szinte nincs olyan tanár, aki úgy érezné, hogy erre még jutna ideje, ezért ha nem is osztályszinten, de legalább iskolai szinten ezzel is foglalkozni kell, mivel ha az iskola nem ad magáról valós hírt, akkor a szülők csak találgatnak, és könnyen szárnyra kapnak valótlan hírek az oktató, nevelő munkáról.

A program legvégén szó esett még olyan eszközökről is, melyeket pedagógusok külső segítség nélkül alkalmazhatnak saját iskolájukban, óvodájukban. Ilyenek egyebek mellett az Iskolai Elfogadás Program és az Etikus Iskola Program. Ezeken felül további 6 megoldás szolgál még gyerekközösségek etikai szintjének emelésére.

Videó összefoglaló a konferenciáról

Résztvevő tanárok mondták

Az iskolai agresszió kezelési konferencia végén a résztvevők megosztották tapasztalatukat a rendezőkkel arról, mit adott számukra ez a rendezvény. Egy tanár így írt erről:

„30 éve vagyok a pályán, de ilyen jól szervezett, tartalmas, érdekes, jó hangulatú továbbképzésen még nem voltam. Jó téma, kiváló előadók, kiváló helyszín és kiszolgálás mind adott volt. Remélem, hogy jövőre is el tudok menni. Köszönöm.”

„Legjobban a technikák ismertetése tetszett. Optimistább lettem, alig várom, hogy kipróbálhassam saját osztályomban.” Katalin (általános iskolai pedagógus)

„Leginkább a fesztelen hangulat, a gyakorlati útmutatások tetszettek. Végre egy előadás, ahol „röpült az idő”! Mindenképpen optimistább vagyok. Szeretném, ha az iskolámban is megtartanák ezt a konferenciát, hogy a kollégáim is átélhessék ezt az élményt.” Ági (középiskolai pedagógus)