Elfogadóbb diákok – Szkeptikus gyerek és egymás elfogadása

Ezen a ponton már megismerkedtél az Iskolai Elfogadás Program foglalkozásainak túlnyomó többségével. Ebből az online képzésből számodra így már csak néhány fejezet van hátra. Ahhoz azonban, hogy az osztályoddal is eljuss majd erre a pontra, szükséged lehet egy kiegészítő lépésre, ami nem osztálykeretek között történik.

Ha van a közösségben olyan gyerek, aki negatív hozzáállásával tönkretehetné azt a célt, amit az Iskolai Elfogadás Programmal el szeretnél érni, akkor vagy a legelső foglalkozás előtt vagy a szabályok megismerését követően beszélned kell vele, hogy eloszlasd a foglalkozásokat nehezítő szándékát.

A kérdés tehát ez: Hogyan készítsd fel az együttműködésre kevésbé alkalmas diákot a foglalkozásokra? Ha nem érzed szükségét, hogy előre megtegyél ilyen óvintézkedést, akkor nyugodtan lapozz az oldal aljára és haladj tovább a következő fejezetre.

A szkeptikus diák

A viselkedéssel, a közösségi léttel kapcsolatban szkeptikus diákról tudjuk ezeket:

  • Negatívan áll hozzá nem csak a pedagógus, hanem más diákok jobbító szándékaihoz is
  • Lekicsinyli mások eredményeit
  • Igyekszik letörni mások lelkesedését

A szkeptikus diákok egy része nyíltan, mások rejtetten adnak hangot véleményüknek. Ugye ismered a „hangoskodva gáncsolót” és a másikat, a sunyit, azt aki úgy súgja oda lekicsinylő megjegyzését az osztálytársának, hogy te lehetőleg ne halld meg? Most róluk, róla van szó.

Az előbbieken túl azonban van három kevésbé ismert, mégis nagyon fontos dolog vele kapcsolatban:

  • Elsősorban nem másokban nem bízik, hanem saját magában, főleg abban, hogy rá egyáltalán hathatna valami pozitívan.
  • Attól tart, hogy ha javulna csoportjában a szabályok tisztelete, akkor kevésbé fogadná el őt a többi diák, mert ő maga általában kilóg a sorból, nehezen tart be szabályokat.
  • Fél a változástól, mert attól tart, hogy ha javulna körülötte mások etikus alapállása, akkor, akkor ő még jobban kilógna a többiek közül.

A szkeptikus diák azért jelenthet veszélyt a pedagógus erőfeszítései és a program számára, mert végig azon igyekezhet majd, hogy másokat is elbizonytalanítson, mivel ő annál sikeresebbnek érzi majd magát, minél kevesebb sikert hoznak a foglakozások a csoport teljessége számára.

1-es „útvonal”

Ha úgy érzed, hogy előzetesen felesleges vele külön foglalkoznod, akkor is van egy esély arra, hogy jó irányba forduljon, mielőtt a foglakozások során rátértek a szabályok megismerésére. A szabálytisztelet helyreállítása foglakozások ugyanis megváltoztathatják az ő magáról alkotott negatív képét. (Attól még, hogy sok ilyen gyerek nagyszájú, ez nem jelenti azt, hogy pozitív képe van magáról. Éppen ezt takargatja negatív megnyilvánulásaival.)

Ehhez azonban a szabálytisztelet helyreállítása foglakozásokon igyekezni kell őt aktivitásban tartani. Ha így teszel vele, akkor elérhet annyi személyes nézőpont változást, amennyi meggyőzi őt arról, hogy ő maga és mások is képesek pozitív irányban változni. A legfontosabb, hogy a saját maga jóságába vetett bizalma javuljon, ez azonban elérhető azzal, hogy felismeri, nem is olyan nehéz neki szabályokat betartani.

2-es „útvonal”

Ha kihagytad azt, hogy személyesen foglalkozz vele, mielőtt nekiláttál az osztályoddal a programnak, és ő sem a szabálytisztelet helyreállítása során, sem a szabályok megismerése közben nem vett fordulatot, akkor legkésőbb ezen a ponton, tehát az utolsó szabály után beszélned kell vele. A technika ugyanaz, akár most, vagy akár még a teljes program előtt szeretnéd kezelni vele a helyzetet.

Megoldások

A gyerekek nem születnek szkeptikusnak. Ezért a szkeptikus gyerek nézőpontjai is helyrehozhatók, ha tudod a jellemző okait annak, hogy miért vált ilyenné. Nézzük előbb az okokat, majd azt, hogyan csökkentheted nála ezek hatását.

A szkeptikussá válás néhány oka
I. Túl sok sikertelenségben volt része
II. Túl sokszor lekicsinyelték a teljesítményét, és csak ritkán vagy egyáltalán nem dicsérték
III. Lebeszélték a céljairól, vagy megtiltották számára
IV. Más célt tűztek ki számára, és az nem esett egybe az övével
V. Nem engedték meg, hogy segítsen
VI. Túl sok személyes vagy tárgyi veszteség érte

Ahhoz, hogy enyhíthesd a gyereknél szkepticizmusa okait, keress egy nyugodt helyet, ahol úgy tudtok beszélni, hogy közben nem zavarnak mások. Ne fogj bele, ha a gyerek éhes, nem aludt vagy fáradt. A szkeptikus gyerekről a körülötte lévő felnőttek általában nem gondolják, hogy megérdemli a vele való személyes foglalkozást, mert annyi borsot tört már a környezete orra alá. Ha azonban egy pedagógus mégis veszi a fáradságot, akkor azzal nemcsak ennek a diáknak segít, hanem rajta keresztül az egész csoportnak, osztálynak.

Az alábbi megoldások mindegyike kommunikáción és némi gyakorláson múlik. Bár megtörténhet, mégsem állítom, hogy mindezzel teljes mértékben kezelődik majd a diákod szkepticizmusa. A csoport szempontjából az is megteszi, ha eléred nála azt, hogy lecsökkenjen szkepticizmusa akkora mértékben, hogy többségében már el tudja képzelni a dolgok pozitív kimenetelét és képessé váljon csatlakozni egy-egy jobbító szándékú ügy mellé.

Haladj vele végig a következőkön! Mindegyiken? Nem feltétlenül.
Ha sorban haladtok I-től IV-ig, akkor valahol közben lecsökkenhet annyira a szkepticizmusa, hogy már nem kell vele végigmenned a továbbiakon. Honnan ismered fel azt, hogy készen vagytok? Onnan, hogy megszűnik az eddig rá jellemző negatív hozzáállása. Ez együtt jár azzal is, hogy el tudja képzelni tervek, jövőbeli történések pozitív kimenetelét.

A 4 technikát a következő alfejezetekben találod.